Stockholmsregionen växer. När fler människor väljer att bo och vistas i Stockholm
ökar behovet av fler bostäder och en väl fungerande kollektivtrafik. För
att kunna fortsätta växa är det viktigt att satsa på hållbara trafiklösningar. Idag
är tunnelbanan det mest använda färdmedlet i SL-trafiken. Under rusningstid
utnyttjas tunnelbanans kapacitet i stort sett maximalt. Genom att bygga en ny
förbindelse under Saltsjön mellan norra och södra staden minskar sårbarheten
i tunnelbanenätet och den höga belastningen minskar. En förbättrad kollektivtrafik
för ostsektorn bidrar också till ett bättre fungerande trafiksystem i
hela Stockholmsregionen.
Bakgrunden till beslutet att bygga ut tunnelbanan finns i det avtal som tecknades
i januari 2014 mellan staten, Stockholms läns landsting, Stockholms
stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun. Överenskommelsen
kallas för 2013 års Stockholmsförhandling och innebär att:
• Tunnelbanan byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby samt att Blå
linje byggs ut till Gullmarsplan och söderort och kopplas samman med
Gröna linjens Hagsätragren.
• De fyra kommunerna åtar sig att tillsammans bygga cirka 78 000 nya
bostäder i tunnelbanans närområde antingen själva eller genom annan
markägare/exploatör.
• Den totala investeringen för utbyggnaden inklusive fordon och depå är 25,7
miljarder
kronor (prisnivå januari 2013)
• Total ska 19 km nya spår och tio nya stationer byggas varav 12 km och 7
stationer ligger i planerna för utbyggnad mot Nacka och Gullmarsplan.
Stockholms tunnelbana står inför en omfattande utbyggnad.
Utbyggnaden till Nacka och Gullmarsplan kommer att utgå från Blå Linje och
Kungsträdgårdens tunnelbanestation. Den blå linjen kommer att korsa Saltsjön
och stationer planeras i Sofia, Hammarbykanal, Sickla, Järla och Nacka
Centrum. Efter Sofia skiljs spåren där en gren går mot ny station vid Gullmarsplan
och Slakthuset för att ansluta mot befintlig grön linje strax före Sockenplan
station.