Indien var länge ett land som var mer eller mindre
stängt för ickeindiska entreprenörer. När detta började
luckras upp och Skanska år 1984 kom i kontakt med Uri
kraftverket var Indien en okänd marknad för Skanska.
Visserligen var Skanska genom Sentab involverade i bland
annat ett hamnbygge i Bombay under 60-talet, men detta
var något helt annat. Uriprojektet ligger högt uppe i
Himalayas bergmassiv i den indiska delstaten Jammu and
Kashmir nära den Pakistanska gränsen. Projektet innebär
att det Skanska ledda konsortiet skall leverera ett
nyckelfärdigt kraftverk med ansvar för att anläggningen
skall leverera 480 MW. Förutom Skanska ingår i konsortiet
också NCC, ABB, SWECO och Kvaerner Boving. Utöver rent
tekniska problem tillkommer problematiken att projektet
är beläget i ett så avlägset område. Speciellt de sista
350 km väg över bergspassen är dålig och dessutom
blockeras den under vissa perioder speciellt under
vinterhalvåret då laviner ofta förekommer. Projektet består i sin uppströmsdel av ett intagsområde
med en spillway, betong kulvertar, sedimenterings
bassänger, en kanal och ett tunnelintag. Från intaget
leds vattnet genom en hästskoformad 10,5 km lång betong
inklädd tilloppstunnel med en diameter på 8,4 meter.
Via två stycken 255 meter långa stålinklädda schakt med
6 meters diameter leds vattnet ner till de fyra
generatorerna om vardera 120 MW. Från kraftstationen
leds vattnet tillbaks till Jhelum River via en 2 km lång
betonginklädd avloppstunnel med 8,4 meters diameter.