Som del i det trafikpolitiska beslutet 1988 delades
SJ i en affärsrörelse, SJ, samt ett banverk (BV) som
skulle driva och utveckla järnvägens infrastruktur.
Därmed förstås banornas underbyggnad, broar och
tunnlar, samt överbyggnad som sliprar, räler och
växlar, samt de tekniska system som behövs, tex
signal- kraft- och telesystem. BV har därmed såväl
planerings- som genomförandeansvar för nya järnvägar
liksom drift, underhåll och reinvesteringar för
befintliga banor.
Banverket är ett högteknologiskt och delvis världs ledande
företag med ca 6 700 anställda och ca 4
miljarder i omsättning. Därav är ca 3 miljarder
drift och underhåll och ca 1 miljard investeringar.
SJ och övriga trafikutövare betalar sk banavgifter
till staten för att nyttja spåren, ca 450 milj/år i
fasta avgifter för lok och vagnar respektive ca 450
milj/år i rörliga avgifter som är proportionella mot
trafikproduktionen. För de sk länsjärnvägarna
beslutar länsstyrelserna om investeringar i
konkurrens med övriga länstrafikobjekt medan BV
äskar medel hos staten för satsningar på stomnätet .
Riksdagens beslut innebar också att man skall satsa
på järnvägen där den var utvecklingsbar. Tio
miljarder skulle investeras de närmaste l0 åren bl a
i helt nya projekt. BV skulle medverka till att
minska järnvägens driftunderskott genom att med
bättre infrastruktur utveckla järnvägen till ett
modernt och konkurrenskraftigt transportmedel.
Satsningarna skulle utgå från ett samhällsekonomiskt
synsätt varvid BV skulle utveckla och stå för de
nödvändiga kalkylerna.
Banverket organiserades under generaldirektör en i
dels ett huvudkontor som är under omlokalisering
till Borlänge, dels 5 banregioner med säte i Malmö,
Göteborg, Stockholm, Gävle respektive Luleå. Därunder
finns 21 bandistrikt under vilka sortera r
lokala produktionsgrupper. En särskild industridivision
i Nässjö tar fram viss järnvägsspecifik
materiel och ansvarar för bl a speciella spårbytes tåg
m.m. Inom huvudkontorets tekniska avdelning
finns bl a geoteknisk och bergteknisk kompetens. I
görligaste mån sker en decentralisering och därmed skapas underlag för en förstärkning av banregionernas
tekniska kompetens.