Som de flesta av er inom branchen vet så bygger Trafikverket Citybanan i Stockholm.
Detta har pågått sedan 2008 med rena bergschaktningsarbeten och beräknas
vara helt färdigställt för trafik under 2017. Detta är det största infraprojektet i
Sverige under modern tid som omfattar bl.a. en 6 km lång spårtunnel med tillhörande
servicetunnel under stora delar av centrala Stockholm.
Att driva tunnel i detta område skapar självklart utmaningar då både boende och
näringsidkare berörs av både vibrationer och buller. Dessutom passerar tunneln
sex kyrkor två tunnelbanestationer.
Under stor del av projektet så har arbetsgrupper arbetat fram riktvärden vad
gäller vibrationer på bl.a. historiska byggnader då de ansetts vara särskilt skyddsvärda.
I dessa innefattas de sex kyrkorna som tidigare nämdes.
Detta föredrag behandlar Citybanans passage under Gustav Vasa kyrka. Rakt under
denna kyrka driver entreprenören Bilfinger Berger Civil en blivande servicetunnel
och strax norr om kyrkan kommer spårtunneln att drivas.
I skrivande stund
så har servicetunnel passerat Gustav Vasa kyrka och det återstår sprängning av
spårtunneln.
Vibrationsrestriktionerna som åsatts Gustav Vasa kyrka har beaktat känslig arkitekturbunden
konst och är därför lägre än för jämngamla kontors- och bostadshus
som också finns i närheten
För att klara av denna utmaning så krävs att de nogranna uppföljningarna av
vibrationsmätningsresultaten från NCVIB implementeras i utformningen av kommande
borr-, ladd- och tändplaner upprättat i Shot Plus tunnel och sist men inte
minst användandet av elektroniska sprängkapslar, eDev, som har den noggrannhet
som krävs.
De icke elektriska tändsystemen typ Exel (fd.Nonel) har svårt att hävda sig i sådana
lägen när man kräver att varje enskilt spränghål detonerar enskilt.