Isländska Vägverket, Vegagerd rikisins, tecknade 1991 kontrakt
med ett svenskt-norskt-isländskt konsortium för att utföra vägtunnlar i
nordvästra hörnet av Island. Den svenska representanten var Skanska. Projektet uppfyller ett politiskt löfte om att ge två, under vinterhalvåret
ofta isolerade, fjorddalar en väderokänslig vägförbindelse med
regionens centralort lsafj0rdur. Då fjorddalarna bebos av endast ett fåtal
människor och trafiken genom tunnlarna inte förväntas bli högre än några
100-tals bilar per dygn, är värdet av projektet snarare politiskt än nationalekonomiskt.
En stram budget under projekttiden blev därmed också
satt.
Tunneln eller snarare tunnlarna är totalt ca 9 km långa, varav det ena
benet drivs med 48 m2 area, tvåfilsväg, och de andra två benen drivs
med 28 m2 area, enfilsväg med mötesfickor c/c 160 m.
I kontraktet ingår dessutom anslutande vägar utanför tunnlarna om
ytterligare ca 9 km.