Utvecklingen drivs ständigt framåt, oftast baserat på erfarenheterna från vårt folk
som arbetar ute i tunnlarna. Tidigare var mycket, speciellt automatiken, styrd av
parametrar från planeringskontoret. Informationen fram till borraren, som satt med
den konkreta uppgiften att borra en salva så nära den tänkta designen som möjligt,
var knapphändig och statisk. T ex var automatisk borrning hårt styrd med teoretiska
sekvenser bestämda på kontoret. Acceptansen hos borrarna lät helt naturligt
vänta på sig. Tack och lov händer det mycket på området och borrarens möjligheter
att få korrekt information och att påverka borrning, även under automatik, har
väsentligt ökat.
Med den oberoende standarden IREDES 1.3 kan planeringsunderlaget överföras
från CAD system ända ut till borriggarna. IREDES 1.3 formatet tillåter att tunnel
linjer, konturer, borrplaner och navigeringsinformation packas strukturerat för ett
större antal tunnelrör och överförs till borriggarna. I borriggen får då borraren tillgång
till den senaste uppdaterade designen för hela eller delar av tunnelkomplexet.
Informationen är preparerad för borrningen och den efterkommande sprängningen.
Designen presenteras alltså grafiskt för borraren inför borrningen.
Vid t ex en navigering kommer slutresultatet att åskådliggöras grafiskt så att
inga misstag uppstår. Borraren kan ta relevanta beslut baserade på design och
verkliga förhållanden i tunneln. Även automatiken ligger nu i borrarens händer och
automatiksekvenser
definieras av borraren i samband med borrningen och kan justeras
och utökas dynamiskt. Viktigt för framtida utveckling är att borrarnas erfarenheter
byggs med i kommande produkter.