Sofiaprojektet har höjt kunskapsnivån när det gäller
teknik inom ort- och tunneldrivning samt kontursprängning.
Direkta resultat från projektet är:
- fungerande öppningar utan grovhål är utvecklade. Dessa
används idag av Skanska och LKAB
- salvlängder på upp till 7,8 m som idag drivs hos LKAB
i Malrnberget
- kontursprängningstekniken som utvecklats med hjälp av
exakt intervall tid och sli.tsade borrhål. Tekniken ger
slätare tak och mindre överberg
Ort- och tunneldrivningsprojektet Sofia genomfördes från
slutet av augusti 1990 till mitten av juni 1991. Totalt
har ca 1260 m ort av varierande area drivits. Fem personer
har jobbat •i projektet. Drivningen har utförts av
Kuj-Bygg (Skanska/Siab). Sofiaprojektet har varit en
satsning där ett flertal företag och organisationer
samverkat mot samma mål. LKAB var huvudman för projektet
och SveDeFo ansvarade för de sprängtekniska delprojekten.
Vidare medverkade Skanska, Nitro Nobel AB, Atlas Copco,
Conjet AB, Högskolan i Luleå, Gruvteknik 2000, Seco Roc,
Kimit AB m fl.