Södermalmstunneln är en del av Citybanan i Stockholm och sträcker sig från Söder
Mälarstrand i norr till Stockholm södra i söder.
På sin ca 600 m långa sträckning under Södermalm förekommer ett antal tekniska
utmaningar vilka ställer stora krav på såväl personal som produktionsmetoder,
däribland kan nämnas:
• Passage SS1 – spårtunneln passerar mindre än 1 m under en befintlig avloppsoch
spillvattentunnel, vilken skall vara i drift under hela projektet.
• Passage MMK – spårtunneln passerar ca 20 m under Maria Magdalena kyrka i
ett parti utan bergtäckning, där en temporär tunnel/förstärkning utförs innan en
permanent betonglining gjuts.
• Passage av ett område med liten bergtäckning samt passage av ett antal befintliga
tunnlar med liten eller obefintlig bergtäckning till Södermalmstunneln.
• Passage Dykärret Större 7 – spårtunneln går in i källaren på en befintlig fastighet
och når här ett spann på 25 m.
• Hårda vibrationsrestriktioner vilket medför ständigt förändrade borr- och laddplaner.
•
Tunnelentreprenaden utförs av Züblin Scandinavia AB och påbörjades under 2010
och beräknas vara färdigställda under 2013.