En tunnelbyggares ambition är nästan undantagslöst att spränga ut tunnlar så nära den
teoretiska profilen som möjligt. Tillverkare av borr-riggar har sökt och söker alltjämt ta
fram utrustning som ger ett minimum av överberg. Det är många gånger svårt att få fram
resultat på storleken av mängden överberg från projekt av flera olika skäl. Det kan vara
en osäker uppföljning, en högst varierande geologi och ibland kontraktuella hänsyn som
ligger bakom återhållsamhet med att sprida information om överbergsmängder.
Vid så kallade betonglinade (helinklädda) tunnlar är överbergsproblematiken mera
påtaglig än vid än vid tunnlar med skandinavisk design där sprutbetong utgör den
slutliga inklädnaden.
Trots att denna problematik har så mycket mindre ekonomiska konsekvenser i "våra
tunnlar" uppstår emellanåt dispyter mellan beställare och utförare om noggrannheten vid
placering av borrhål i tunnelperiferin. Överbergs och underbergsproblematiken är
således också ett skandinaviskt problem.