Här kommer att redovisas de arbetsmetoder och tekniska
lösningar vi valt utifrån våra förutsättningar och praktiska
erfarenheter. ·
Entreprenaden omfattar 2 km av banans norra del närmast
Flemingsberg med tunnlar både för enkelspår och dubbelspår.
Tunneldrivning har skett i galleri och pall med konventionell
utrustning. Särskild vikt har lagts vid tunnelkonturerna
genom att utnyttja senaste teknik för mätning och utsättning
samt skonsam sprängning av konturen. Skrotning har bedrivits
genom en kombination av manuell- och mekanisk skrotning.
NCCs kvalitetssäkringssystem för egenkontroll har tillämpats
i projektet.
I juni -90 erhöll NCC Banverkets förtroende att utföra två
delentreprenader av Grödingebanan. Entreprenaden omfattar 2 x
700 m enkelspårstunnlar i Huddinge kommun och 700 m dubbelspårstunnel
i Botkyrka kommun med mellanliggande järnvägsterrass.
Den sammanlagda bansträckan är 2 km.
Att det handlar om vad vi kallar "lingonristunnlar" med ofta
låg bergtäckning och ett flertal genombrott till markytan i
s.k. "yxhugg" framgår av de flygbilder över tunnlarna jag nu
skall drista mig till att visa.