Att anpassa berguttag efter bergets geologiska strukturer är gynnsamt både med
avseende på stabilitet, ekonomi och ofta även gestaltningsmässigt. Vi jämför här
två vägprojekt, ett där berguttaget anpassades efter de geologiska förhållandena
under byggskedet och ett där det inte gjordes, i det senare fallet ledde detta till ras
och omfattande åtgärder bara tre år efter öppnandet av vägen.
Utbyggnaden av E4 Enånger–Hudiksvall utfördes som ett utökat samverkansprojekt
med Trafikverket som beställare, NCC som entreprenör och WSP som
bergtekniskt stöd. I byggskedet tilläts bergets egenskaper och geologiska strukturer
styra släntlutningar, placering av släntkrön, berguttagsmetod etc. Detta ledde
till att berget vid sprängningarna föll ut längs naturliga sprickplan vilket gav upphov
till ett minimalt förstärkningsbehov samt litet drift- och underhållsbehov. Resultatet
blev mycket tillfredställande både stabilitetsmässigt och estetiskt.
Under utbyggnaden av E6:an, delen Saltkällan-Håby, ställdes en hög bergslänt
5:1 utan hänsyn till de ur stabilitetssynpunkt ofördelaktiga geologiska strukturerna.
Detta ledde till ras i bergslänten tre år senare, omfattande åtgärder för att stabilisera
berget i efterhand samt att E6:an stängdes av för all trafik under nästan en
månad. De åtgärder som genomfördes för att stabilisera bergslänten är jämförbara
med de som utfördes på E4:an, dvs berget sprängdes ut efter naturliga sprickplan.
Att göra dessa åtgärder i efterhand ledde dock till en betydligt högre kostnad genom
mer komplicerad masshantering, behov av trafikanordningar, etc. Även i detta
projekt var samverkan mellan de medverkande parterna avgörande för det goda
slutresultatet. Trafikverket var beställare, WSP bergtekniskt stöd och NCC/Bohus
Bergsprängning entreprenörer. Bl a togs en 3D-modell av bergslänten fram genom
laserskanning vilken fungerade som underlag för att succesivt ta fram ritningar
som entreprenören kunde använda på plats för att borra till rätt djup. Laserskanningen
var också kostnadseffektiv i jämförelse med konventionell inmätning. Bedömningen
är att merkostnaden för att säkra berget i efterhand mot om det hade
gjorts i byggfasen hamnade på i storleksordningen 6 Mkr, vilket tydligt visar på de
besparingar som kan göras genom att redan i byggfasen ta hänsyn till den lokala
geologin vid berguttag. Raset på E6:an aktualiserade också behovet av ett väl tilltaget
vägområde vid höga skärningar samt en utformning av sidoområdet som
hindrar mindre block och stenar att rulla ut på vägen vid eventuella ras.