Att arbeta i en internationell miljö har länge varit en tradition för svenska entreprenadföretag.
Oljelager och vattenkraftanläggningar har varit en paradgren för
svenska ingenjörer. Den svenska ingenjörskompetensen var eftertraktad och den
internationella marknaden var stor. Under de senaste årtiondena har denna trend
svängt beroende på att utlandsmarknaden av olika skäl har krympt medan den
svenska marknaden varit relativt stabil. De svenska entreprenörerna har fått se att
konkurrensen på hemmamarknaden hårdnat.
Svenska företag i konsultbranschen har däremot kunnat arbeta relativt ohotade
på den svenska marknaden. Trenden för konsulterna har varit att etablera samarbeten
med företag utomlands, förvärvat utländska företag eller t.o.m förvärvats
av utländska företag. Företagens mål har oftast varit att växa och/eller utöka sin
marknad.
Den nya trenden är att svenska konsultföretag samarbetar med utländska företag
i Sverige åt svenska beställare. Mest markant har detta troligen varit i projektet E4
Förbifart Stockholm där ÅF bildade ett konsortium med den amerikanska konsultjätten
URS. Den svenska konsultbranschen togs på sängen och i en handvändning
blev den svenska konsultmarknaden internationell.
Inom uppdragen som ÅF arbetar med i Förbifart Stockholm deltar nu konsulter
från 7 länder i Europa och Asien. Uppdragsledaren, Henrik Öhrnell, redogör i sin
presentation för hur ÅF hanterat följande nyckelfrågor:
• Varför söker sig utländska konsultföretag till Sverige?
• Matchning av tekniska kunskaper och kompetens? • Svenskt berg
• Svenska regelverk
• Språk- och kulturskillnader? Hierarki?
• IT?
• Kommunikation och dokumentation?
• Avståndet mellan länderna?
• Arbetsmiljöfrågor?
• Framtiden?
5. Ständig förbättring