Vid malmbrytning styr malmens geometri geometrin på brytningsrummet. Varje salvas
storlek, riktning och borrplan blir unik till skillnad från vid tunneldrivning där man
använder fasta tunnelprofiler. Salvornas oregelbundenheter tillsammans med otillräcklig
malmkännedom leder till operatörsindividuella, och därmed suboptimala, borr- och_
laddplaner. Detta kan i sin tur leda till att vi bryter onödigt gråberg och/eller lämnar malm
kvar och vi får dålig kontur med ökat behov av bergförstärkning som följd. Förutom en
längre salvcykel tillkommer även kostnader i form av lägre halter och i vissa fall
undanträngning av malm i uppfrakt och anrikningsverk.
I Boliden Minerals gruva Garpenberg Norra har man uppnått förbättrad kvalitet och
produktivitet tack vare ett nytt system som presenterar aktuell brytningsplanering för
operatören när han ställer upp för borrning och genererar en optimerad borrplan för varje
enskild salva. Andra effekter är bättre planeringsrutiner och storskaligare
brytningsmetoder med möjlighet att borra längre och högre salvor med samma eller bättre
borrkvalitet.
Plattformen som har möjliggjort utvecklingen av Garpenberg Norras system för
navigering och borrplansgenerering är Atlas Copcos nya Rigg Control System för
Boomer L2C-riggarna. Atlas Copcos ABC Regular är utökat med funktionerna
navigering och borrplansgenerering. Navigeringen innebär att operatören f'ar en bild på
skärmen som visar hur riggen står i förhållande till brytningsplaneringen och vilken höjd
salvan ska ha. Borrplansgenereringen innebär att operatören pekar ut den volym som ska
borras med matarna och får en optimerad borrplan för just den volymen att borra efter.
Båda funktionerna är oavhängiga av varandra och kan kombineras med de övriga
funktionerna i ABC Regular.