Idag är kommunikationen mellan E18 och E4 mycket bristfällig. Trafiken söker sig fram
längs vägar med låg standard och ofta genom bostadsområden. Samtidigt som olycksriskerna
är stora både för bilister och övriga trafikanter är det många boende invid de överbelastade
vägarna som är mycket trafikstörda.
Norrortsleden mellan Häggvik och Rosenkälla kommer att bli den nya huvudsakliga
förbindelsen mellan E4 och E18. Vägen kommer att avlasta det befintliga vägnätet och
förbättra boendemiljön för dem som redan bor i norra Storstockholm. Restiden kortas från
dagens cirka 45 minuter i rusningstid till cirka 15 minuter och trafiksäkerheten för alla
trafikantgrupper kommer att öka.
Norrortsleden berör de fem kommunerna Sollentuna, Upplands Väsby, Täby, Vallentuna och
Österåker. Den fysiska planeringen i dessa och andra kommuner förutsätter att Norrortsleden
byggs. Norrortsleden innebär nya och bättre förutsättningar för nya bostadsområden och
förbättrad kollektivtrafik. Leden bidrar också till en bättre balans mellan bostäder och
arbetsplatser.
Norrortsleden kommer att bilda stommen i ett vägnät för den norra delen av
Stockholmsregionen. Tillsammans med vägar som E4, E18, Arningevägen och den planerade
Förbifart Stockholm skapar Norrortsleden ett överordnat vägnät för inom- och
mellanregionala resor.
Utbyggnaden av Norrortsleden innebär att området kring korsningen mellan leden och E18 får
ett strategiskt läge i regionen. Vid Arninge/Rosenkälla/Gillinge-området och norr därom
planeras en kraftig utveckling utifrån en regional kärna som redovisas i den regionala
utvecklingsplanen 2001 för Stockholmsregionen (RUFS). Inriktningen är att områdena kring
E18-stråket ska bli en levande stadsbygd som är en blandstad med bostäder, arbetsplatser,
handel, kultur, utbildning, rekreation etc.
Norrortsleden har utformats så att den i största möjliga utsträckning ska smälta in i den
befintliga miljön. Två delsträckor av Norrortsleden förläggs i tunnel. Mellan Tunberget och
Norrsättra i Sollentuna byggs Törnskogstunneln, två tunnelrör med dubbla körfält.
I Täby byggs Löttingetunneln med ett körfält i vardera riktningen åtskiljda av en mittvägg.
Byggnadsarbetena för projektet startade hösten 2002 och hela leden beräknas kunna öppnas
för trafik under 2008.