Försörjningen av välutbildade tekniker och ingenjörer är en viktig förutsättning för att
den svenska bergindustrin skall bibehålla och utveckla sin konkurrenskraft. Resurser för
utbildningar i bergbyggande och bergbrytning minskar vid de svenska universiteten och
högskolorna. Utbildningarna riskerar därför att sjunka i kvalitet eller att helt gå förlorade.
Orsaken till detta är främst sjunkande studentunderlag och minskade resurser för
forskning.
Vi Luleå tekniska universitet genomförs och planeras en rad olika projekt inom utbildningsområdet.
Mellan åren 1999 till 2001 utbildades 12 ballastingenjörer i ett program
som universitetet ansvarade för och som genomfördes i Storuman i Västerbottens inland.
Hösten 2001 gjordes ett nytt intag av studenter till denna utbildning, nu med namnet
bergmateria/ingenjör med placering i Storuman och Kramfors. Hösten 2002 startar
en treårig utbildning i bergteknik med studentgrupper i Malmberget och Kiruna. Dessa
utbildningar genomförs genom utbildning på distans med s.k. nätbaserat lärande. Därigenom
rekryteras nya studentgrupper. Utöver avslutningen Bergteknik i den femåriga
utbildningen på V-programmet har civilingenjörsutbildningen stärks genom inrättande
av ett tvåårigt internationellt masterprogram. Dessa utbildningar, och metoder för nätbaserat
lärande, beskrivs i föredraget.
Forskningen är en viktig förutsättning för kvalitet i utbildningen men också helt
nödvändig för att kunna upprätthålla de resurser som behövs i form av lärare/forskare
och laboratorier. Bergforskningen i Sverige är starkt hotad av olika skäl. Den nya organisationen
Gellivare Hard Rock Research förväntas generera nya forskningsuppdrag och
därför bidra till att stärka även utbildningen.