Ådalsbanan är den 18 mil långa järnvägen mellan
Sundsvall och Långsele via Timrå, Härnösand,
Kramfors och Sollefteå. Projekt Ådalsbanan
omfattar 13 mil enkelspårig järnväg och
ansluter till Botniabanan i norr och Ostkustbanan
i söder. Detta är ett av Sveriges största
järnvägsprojekt och består dels av upprustning
av dagens järnväg, dels av nybyggnation av två
nya järnvägssträckor, ca 3 mil, där den gamla
banan är för dålig. Trafikstart är planerad hösten
år 2011. Beräknad kostnad för projektet är 6,6
miljarder skr i 2007-års penningvärde varav hittills nedlagts 3 miljarder skr. Just idag har projektet den högsta
omsättningen inom Banverket och omsatte drygt 1,6 miljarder skr under 2008. Under år 2008 gjordes upphandlingar
för 1,2 miljarder skr. Idag pågår 35 entreprenader som sysselsätter 800 personer. Samtliga entreprenader
på nybyggnadsetapperna är igång. Detta är dock en avrapportering till BK-dagen varför vi nu koncentrerar oss
på läget 081231 avseende tunnelentreprenaderna som totalt omfattar ca 1,5 mil uppdelat på 8 tunnlar. Tunnelarbetena
är totalt kontrakterade för ca 1,7 miljarder skr (1671 mkr).