Arlanda Link Consortium (ALC) som består av de svenska företagen
NCC och Siab samt de brittiska företagen GEC ALSTHOM och John
Mowlem vann i augusti 1 994 tävlingen att bygga och driva Arlandabanan.
ALC ansvarar för att arrangera finansieringen och har bildat bolaget
A-Train som är bygg herre och ansvarar för driften under 45 år.
Brittiska GEC ALSTHOM levererar pendeltåg, el-, signal- och telesystem,
medan Mowlem levererar och installerar spår och växlar.
NCC och Siab i konsortiet Banbrytarna genomför bygguppdraget.
En järnväg mellan Stockholm och Arlanda har länge ansetts angelägen
för att knyta ihop järnvägs- och flygnäten. Ett flertal utredningar och
förslag om banan har presenterats genom åren.
1 989 gav regeringen Banverket i uppdrag att utarbeta ett förslag till
finansiering av Arlandabanan. I förutsättningarna för uppdraget ingick
att finansieringen inte skulle belasta statsbudgeten.
Banverket drog dock slutsatsen att viss statlig finansiering av projektet
var nödvändig.
1 991 påbörjade Banverket utbyggnad från två till fyra spår av sträckan
Ulriksdal-Rosersberg. Staten finansierar denna utbyggnad. Konsortiets
uppdrag startar strax söder om Rosersberg via Södra böjen till Arlanda
flygplats och vidare via Norra böjen tillbaka ut på den befintliga banan
vid Odensala .