De centrala områdena i de större kommunerna utsätts för ett
allt mera ökat tryck vad gäller lokalisering. Behoven av väl
belägna bostäder och arbetsplatser spar tid och miljö samt
ökar bekvämligheten för oss som människor. Städerna är dess utom
i åldrande varför det ändå finns behov av att rusta upp
försörjningssystem mm. Bra exempel härpå är de äldre elnät
som finns i de äldre stadsbildningarna och som inte håller
måttet för modärn elanvändning. Många hävdar att detsamma
gäller VA-näten.
Modärnt stadsbyggande behöver ta tillvara det tekniken kan erbjuda
för en väl fungerande stad. Härvidlag kan undermarks byggandet
ge oss en god möjlighet att vara rationella, minska
miljöstörningar från magnetfält mm samt förbilliga byggandet.
Finns samtidigt möjligheter att genom samförläggning av andra
verksamheter utnyttja en tunnel skapas väsentliga täckningsbidrag.
Undermarken erbjuder samtidigt många fördelar, den
håller tex plusgrader även vintertid, den kan inte brinna,
den tar ej annan mark i anspråk, berg är ett färdigt konstruktionsmaterial
som dessutom är på plats mm.
49
Mot bakgrund av här ovan framförda synpunkter känns det därför
naturligt att genom undermarksförläggning av kraftledningar
frilägga centralt belägen mark för andra ändamål. Tekniken inom
elkraftområdet har nu kommit så långt att man även vid stora
spänningar kan förlägga kraftledningskablar i tunnlar. Det är
tex aktuellt att förlägga en 220 kV kraftlina i tunnel tillsammans
med spillvattenledningar för sträckningen Värtan (Stockholms
kommun) till Järva-stationen (Solna kommun), ca 10-12 km.
En fördel är att ledningssträckningen också kan göras tämligen
gen jämfört med hur kraftledningsgatorna är dragna, samt att
man automatiskt får en kraftig förnyelse av anläggningen som
helhet. Vissa beredskapstekniska fördelar erhålles också.
I ett omfattande utredningsarbete inom Stockholm Energi har
en kraftteknisk utredning tagits fram som visar tillvägagångssättet.
Ett av de större problem man haft att bemästra är hur
avbrottstiderna och avbrottssäkerheten skall hållas på nivå
med dessa funktioner för motsvarande luftledningar. Detta är
speciellt viktigt vid ledningssträckningar som inte har reservmatningsmöjligheter.