Som en del av utbyggnaden av Västkustbanan
mellan Malmö och Göteborg bygger Banverket
tunnlar genom Hallandsåsen.
Banverket har projekterat 2 st enkelspårstunnlar
vardera cirka 8,5 km långa. Total tunnellängd
cirka 17 km. Avståndet mellan tunnlarna är cirka
30 m. Huvudtunnlarna är förbundna med
tvärtunnlar med cirka 500 m mellanrum.
Anbudsförfrågan gick ut 1991 och anbud
lämnades 91-11 -15. Arbetet beställdes av
Kraftbyggarna AB 92-03-05. Beställningen
förutsatte drivning med TBM-maskin. Som
särskilt villkor i beställningen förutsattes en
övergång till "konventionell drift" (sprängning )
om TBM-metoden ej fungerade.
Efter diverse bekymmer under entreprenadtiden
enades beställare och entreprenör 95-05-10 om
att entreprenören frivilligt lämnar entreprenaden
den 95-05-31 .
Banverket startade därefter en ny upphandling,
som avslutades med kontraktsskrivning med
SKANSKA 96-01 -1 8.
Under tiden 95-06-01--95-12-31 arbetade
Kraftbyggarna vidare på löpande räkning.
35 Mot bakgrund av vad som inträffat bestämde sig
Banverket för en del nya utgångspunkter vid den
nya upphandlingen.