Arbete i järnvägstunnel med trafik på intilliggande spår ställer mycket höga krav på
arbetsmiljö och säkerhet.
Bakgrund
På sträckan Göteborg-Alingsås finns flera mindre järnvägstunnlar i berg. Aspentunneln
öppnades för enkelspårsdrift 1914, för att senare byggas ut till dubbelspår.
Efter återkommande problem med bergutfall och isbildning beslutade Trafikverket
att systematiskt förstärka tunneltaket, täta tunnelportalerna samt frostisolera de
sektioner som har återkommande isproblem. För att inte inkräkta på tunnelns fria
utrymme, med dräner, bultar och ny sprutbetong, måste ett flertal tunnelsektioner
också vidgas.
Bansträckan är en av de mest trafikerade i regionen ställdes mycket höga krav
på att minimera trafikstörningarna under arbetena. Detta fick till följd att arbeten
endast kunde utföras nattetid på ett spår i taget och med trafik på det intilliggande
spåret. För att kunna genomföra dessa arbeten ställdes mycket höga krav på säkerhet
och arbetsmiljö, från planeringsskedet till utförandeskedet.
Projektet
Redan i planeringsskedet genomförde projektet analyser med avseende på arbetsmiljö,
säkerhet, banarbetsplanering samt genomförbarhet. Analyserna följde med
projektet och bearbetades under såväl projekterings- som utförandeskedet. Alla
arbeten i spårmiljö utfördes mellan klockan 22-06, 7 dagar i veckan under 12 veckor
med enkelspårsdrift och hastighetsnedsättning till 40 km/h på det trafikerade spåret.
De sista 4 veckorna utfördes arbetena med båda spåren avstängda samtidigt.
Hela projektet kom att fokusera på de mycket högt ställda kraven på trafiksäkerhet,
arbetsmiljö och samordning med andra pågående projekt.
Även valet av sprutbetong kom att påverkas. För att kunna utnyttja de korta
arbetstiderna
optimalt framprovades en ny typ av sprutbetong med kort härdningstid.
Andra metoder som utnyttjades var vattenblästring för att få en god vidhäftning
av sprutbetongen och hydraulisk spräckning för att vidga vissa tunnelsektioner.
Nya dräner utfördes med brandskyddsduk.
Från detta projekt har vi fått många erfarenheter att ta med oss i framtida projekt.
Men den viktigaste erfarenheten är ändå den att med god planering och stort fokus
på riskhantering, går det att arbeta på ett säkert sätt intill trafikerat spår.