Förbifart Stockholm planeras bli en ny vägförbindelse
som ska gå från E 4/E 20, Kungens kurva i söder till
E 4, Häggvik i norr, se Figur 1. Största delen av vägen,
cirka 17 av 21 km, kommer att gå i bergtunnel. Den
nya vägtunneln kommer att passera under Mälaren
i tre passager, söder och norr om Kungshatt samt
mellan Lovön och Grimsta. I dagsläget pågår arbetet
med att ta fram en systemhandling och underlag till
Arbetsplan.
Enligt den geologiska kartan sker de tre passagerna
under Mälaren genom tydligt markerade svaghetszoner.
Informationen om dessa zoners egenskaper var
av naturliga skäl inte detaljerad från de tidigare stegen
i Förbifart Stockholm:s utredningsarbete.
För att få fram de bergtekniska och bergmekaniska
förutsättningarna i dessa passager har ett omfattande
undersökningsprogram genomförts. En kombination
av geofysiska mätmetoder och olika borrningstekniker
tillsammans med borrhålsmätningar har använts.
Syftet med undersökningsprogrammet har varit att
lokalisera bergytans läge, klarlägga omfattningen av
ev svaghetszoner samt karaktärisera bergmassan.
För att ge en bakgrund till de praktiska problem som vi hade att hantera i samband med planering och utförande
av undersökningarna kan nämnas att vattendjupet i sunden är ca 15–20 meter samt att bergytan överlagras av
ungefär 20 meter sediment. Dessutom måste undersökningarna utföras i områden med omfattande fritidsbåtsverksamhet
varav två är farleder med nyttotrafik.
Undersökningarna har planerats av Konsortiet Förbifart Stockholm som består av Sweco, WSP och Tyréns.