Vid upphandlingen av Lundbytunneln ställdes krav på de tunnelriggar som skulle
användas. Riggarna skulle vara utrustade med datoriserade rikt- och
positioneringssystem .. Dessa skulle underlätta för borraren att uppnå de krav som
ställdes på borrtoleranser samt ge möjlighet till utvärdering av -otförd borrning
genom loggning av borrningen.
Skanska valde att i detta fall införskaffa borriggar från Atlas Copco. Två stycken
Robot Boomer 185 utrustade med Atlas egna system för rikt och positionering
samt en Racket Boomer 353E utrustad med Bever Data från norska Bever
Control.
Den grundläggande skillnaden mellan systemen är att Atlas Copco:s system är
konstruerat för automatisk borrning, d v s automatisk rikt och positionering samt
borrning, medan Bever Data är ett passivt system. Borrningen sker här manuellt
med Bever Data som ett hjälpmedel för rikt och positionering vid borrningen.
Atlas system går att köra manuellt på samma sätt som Bever.