Dagens nya dieselmotorteknik (Steg 4) gör drift och underhåll av dieselutrustning
underjord mer utmanande och mycket dyrare än någonsin tidigare, samtidigt
som det stretchar dieseltekniken till sin praktiska gräns. Inom underjordgruvindustrin
är det tydligt att vi är nära slutet av dieseleran. Åtstramningar av
hälso- och säkerhetsföreskrifter på grund av ökad medvetenhet kring dieselutsläppens
negativa hälsoeffekter driver gruvföretagen att accelerera arbetsplatsmiljöförbättringar
för att minska dieselutsläpp och där är elektrifiering
någonting som ofta kommer upp på bordet.
Som världens ledande leverantör av underjordsgruvutrustning är Atlas
Copco dedikerade till att införa nya, produktiva och innovativa produkter som
tillför värde till våra kunders verksamhet. Även om det är långt kvar till ett teknikskifte
över hela produktfloran så vet vi att vi i, den nyligen lanserade, lastmaskinen
ST7 Battery har en produkt som väl uppfyller kraven för några av
våra kunder att förbli konkurrenskraftiga i det här utmanande affärsklimatet.
Övergång till elfordon ställer nya krav både på oss som OEM och kunderna/
användarna. Olika typer av kompetens och mind-set krävs. Vilka är de olika
tekniker som finns idag för utsläppsfri utrustning och vilka är för och nackdelar
med dessa olika tekniker? Hur ser framtiden ut och vilka är de största
utmaningarna som den underjordsgruvindustrin står inför på vägen mot en
dieselutsläppsfri miljö? Vilken typ av fordon är mest lämpade att elektrifiera
elektrisk från utifrån ett prestanda samt finansiellt perspektiv? Detta är vad vi
vill belysa i ett föredrag på BK i Mars 2017.