ÅF och Atlas Copco demonstrerar hur en 3-D tunnelmodell med mycket varierande
dimensioner kan importeras direkt till planeringsverktyget för Atlas Copco:s borriggar.
Importen möjliggörs tack vare branschstandarden IREDES. ÅF projekterar för
tillfället bergtunnlarna i Förbifart Stockholm med en total tunnellängd av ca 50 kilometer.
Även om vi utgår från ett antal typsektioner så kommer tunneln ha en mycket
varierande utformning längs sträckan. Rampanslutningar, ledningskulvertar, drift-utrymmen, skyltar, luftutbytesstationer m.m. påverkar tunnelns sektion i stora delar
av sträckan. På grund av miljöskäl och kostnadsskäl vill Trafikverket att vi optimerar
tunneln så mycket som möjligt för att undvika onödigt berguttag. Detta ställer stora
krav på hur modellen utformas men också på hur den senare sprängs ut av bergentreprenören.
För att säkerställa att entreprenören alltid har aktuell bergsektion och
optimal borrplan utreder ÅF tillsammans med Atlas Copco hur det digitala flödet
från 3-D projekteringen skall ske och hur tillgängliga programvaror kan användas.