Channel Tunnel Rail Link (CTRL) är Storbritanniens första stora järnvägssatsning
på över hundra år. Projektet går ut på att förbinda tunneln under Engelska
kanalen (Channel Tunnel) med centrala London (St Pancras Station) med hjälp
av en 109 km lång höghastighetsbana (Figur 1 ). Projektet godkändes av
Engelska parlamentet 1996. CTRL är uppdelat på två sektioner som var och en
består av ca 10 större kontrakt. Sektion 1 går från Channel Tunnel till Fawkham
Junction i Kent och ligger i fas med tidplanen. Idag är nästan alla anläggningsarbeten
avslutade och installationer och testning återstår, invigning sker år
2003. Sektion 2, den återstående sträckan in till London som också inkluderar
två nya stationer i Stratford (East London) och Ebbsfleet (North Kent) , har
precis startat och invigs 2006. Den totala projektkostnaden uppgår till 5,2
Miljarder GBP, dvs nästan 80 Miljarder SEK. Den här artikeln beskriver kontrakt C240 (Stratford Box till Barrington Rd, Figur
2) som genomförs av ett joint venture mellan Costain, Skanska och Bachy
Soletanche (CSBJV) och består av två stycken 4,7 km långa TBM tunnlar samt
två stora ventilationsschakt. Kontraktet är på ca 120 miljoner GBP (1 ,8 Miljarder
SEK) och kontraktstiden ca 3 år. Tunnlarna drivs genom ett högexploaterat
område med 100-tals fastigheter samt existerande järnvägsspår ovan tunnlarna. Tunnlarna drivs huvudsakligen i en geologisk formation som består av hårt
packad siltig sand vilket kräver en sköldad tunnelborrningsmaskin av typen
Earth Pressure Balanced (EPB). Artikeln kommer att beskriva generella fakta från projektet, men tar också upp
några speciella utmaningar. Den är uppbyggd kring projektets huvuddelar, de
två ventilationsschakten samt tunneldrivningen, men innehåller också ett avsnitt
om "partnering" eftersom samarbetsformen mellan projektets aktörer är en
central del i hur CTRL genomförs.