Då jag började i Filipstad 1970 och senare även fick anställning inom
gruvindustrin kunde jag nog inte föreställa mig att vi en dag skulle ha en
automatiskt styrd lastmaskin under jord.
135
Utvecklingen har dock gått mycket snabbt och jag kan nu tala om att vi
idag har en automatiskt styrd lastmaskin under test i Zinkgruvan. Zinkgruvan
tillhör det belgiska företaget Vieille-Montagne och har en budgeterad
produktion av 803000 ton för 1990. Gruvan är belägen i södra Närke strax
intill Vätterns norra spets. Bilaga 1.
Vi startade detta projekt på grund av att vi inte tror att vi i framtiden kan
klara av de krav som kommer att ställas på förarmiljön under jord med
operatören fortfarande placerad i lastmaskinen. Vi ser också vissa
möjligheter att kunna få en utlastning som är mera effektiv än den vi har
idag. Detta beror bl.a. på att vi skapar möjligheter till att en operatör kan köra
två eller flera maskiner samtidigt. Vi tror också att underhållskostnaderna
kan minskas. Man kan till exempel bromsa och accelerera på ett sätt som är
anpassat till vad lastmaskinen tål.
Om vi, som en följd av att plocka bort operatören också kan ·ta bort delar
av det skyddstak och den utbyggnad som· idag finns på sidan av
lastmaskinen kan vi minska maskinens dimensioner som i sin tur skapar
möjlighet att använda en maskin med relativt hög kapacitet även i smalare
malmer. Denna utbyggnad på lastmaskinen är ett måste idag för att
operatören överhuvudtaget skall kunna få en vettig förarmiljö.
Att vi kunde starta detta projekt berodde också på att vi införde
brytningsmetoder som gav oss möjligheterna. Vi började med att gå över till
skivpallbrytning (bilaga 2} istället för horisontell igensättningsbrytning
(bilaga 3). Detta innebär att vi lastar större tonnage vid varje separat tillfälle
vilket underlättar införandet av automatiskt styrd lastmaskin.