Arlandabanan - flygpendeln mellan Stockholm och Arlanda - som är Sveriges
första större infrastrukturprojekt med övervägande privat finansiering (s.k. BTOprojekt)
presenterades övergripande vid förra årets konferens.
Projektet har nu varit i byggfas under totalt 20 månader (mars -97) efter "financial
close" 3 juli 1995, då förberedande markarbeten startade omgående.
En mångfald vattendomar och byggnadslov har behandlats och beviljats för projektet.
Banbrytarnas (NCC/Siab) byggproduktion är fördelat på fyra driftområden med
följande färdigställandegrad % i pengar enligt nedan (mars -97):
Berg: 80%
Mark: 50%
Betong: 40%
Stationer: 10%
Banbrytarna sysselsätter i nuläget (mars -97) 300 medarbetare och 55 underentreprenörer.
Tillverkningen av tågen pågår för fullt hos GEC-Alsthom i England. I september
1997 påbörjar Mowlem rälsläggningen på södra böjen med start längst i söder vid
Rosersberg.
Turn-key kontraktets färdigställandedatum är sommaren 1999 då 3 månaders
testkörning av anläggningen återstår innan projektet tas i kommersiell drift.